E. Eriksono vaiko raidos stadijos

Tęsiu savo „kas ką pasakė“ arba “pažinkime savo vaikus” seriją. Prieš tai rašiau apie Froidą o šiandien papasakosiu apie E. Eriksoną, psichologą, kuris teigė, kad kiekviena vaiko raidos stadija turi aiškų tikslą, kurį sėkmingai įgyvendinus, įgaunama tam tikra savybė ir galima sveikai pereiti prie kitos stadijos

1. 0-1 m. Stadijos užduotis – įgyti pasitikėjimą. Tėvai suteikia kūdikiui artumą ir vaikas išmoksta, kad pasaulis yra saugus. Vienas iš požymių, kad vaikas pirmoje stadijoje vystosi tinkama linkme, yra vaiko elgesys, kai jis nerodo nusivylimo, pykčio, kai jam tenka šiek tiek palaukti, kol jo poreikiai bus patenkinti. Jo elgesys tarsi sako, kad mama ir tėtis nėra tobuli, bet aš žinau, kad jie manim pasirūpins. Tai yra tas pats gebėjimas, kuris ateity padės išgyvent nusiylimą meile, nesėkmes profesijoje ir kt.

2. 1-3 m. Stadijos užduotis – pasiekti savarankiškumą, sumažinti gėdos ir abejonės savimi suvokimą.Tėvai neturi nei slopinti vaiko aktyvumo ir drąsos, nei pernelyg jį skatinti. Jeigu į tyrinėjimus reaguojama draudimais, vaikas išmoksta, kad jis neturi savarankiškai veikti, jeigu suteikiama neribota laisvė arba tėvai viską padaro už jį, vaikas išmoksta, kad jis niekam tinkamas. Taip pat pabrėžiama, kad negalima net ir draugiškai juoktis iš vaiko pastangų, nes taip sukelsime gėdos jausmą. Sėkmingiausias šios stadijos rezultatas, tai trimetis, sakantis: „aš pats!“

3. 3-6 m. yra žaidimų metai. Stadijos užduotis – išmokti būti iniciatyviam tuo pat metu neišgyvenant per daug kaltės. Šis amžius turi būti skirtas žaidimui, o ne formaliam mokymuisi. Žaisdamas vaikas išmoksta kontroliuoti savo elgesį įvairiose situacijose, rizikuoti be praradimo, kitaip tariant šita stadija išugdo drąsą.

4. 6-12 m. Šios stadijos užduotis įgyti meistriškumo jausmą ir išvengti menkavertiškumo. Vaikai turi išmokti suvaldyti vaizduotę ir susikaupti, skirti jėgas ir mintis mokymuisi, prisitaikyti prie visuomenės. Socialinis gyvenimas žymiai išsiplečia. Čia labai svarbu vaikui leisti rinktis ir bandyti pačiam, vystyti įvairius interesus ir nedaryti iš jo „vaiko muzikanto“, „vaiko aktoriaus“, „vaiko šokėjo“.

5. 12-18/20m. Tikslas – suvokti savo vaidmenį visuomenėje, perprasti savo identitetą. Eriksonas pabrėžė būtinumą atidėti sprendimus, t.y. po mokyklos keliauti, padaryti pertrauką, apmąstyti, nes labai greitai galima priimti netinkamą tapatumą ir daug vėliau suprasti, kad pasukai ne ton pusėn.

6. 18 (20)-30 m. Stadijos užduotis – pasiekti tam tikrą intymumo (artumo) lygį. Tai gebėjimas įsipareigoti, atsiduoti ir pan.

7. Vidutinis amžius. Tikslas – produktyvumo ir stagnacijos pusiausvyra.

8. Senatvė. Tikslas – integracija, išmintis.

Plačiau apie viską anglų kalba:
http://www.simplypsychology.org/Erik-Erikson.html

Mano šaltinis: Rita Žukauskienė “Raidos psichologija: integruotas požiūris”. 2012

Šis įrašas neturi komentarų

Jūsų komentaras

Your email address will not be published.