Ką sakė Froidas?

8 Ką sakė Froidas? Ką sakė Froidas? 8

Negali norėt, kad kiekviena mama žinotų Froidą. Bet manau, kad verta suprasti pagrindines žmogaus raidos teorijas, nes taip lengviau suprasime savo vaikus.

Froidas buvo austrų gydytojas ir psichoanalizės (psichologijos) pradininkas. Jis teigė, kad kiekviena asmenybė turi tokią struktūrą: ID, EGO ir SUPEREGO.

ID – tai grynas poreikis, noras. Gimęs kūdikis turi tik ID. Jis nori to ko nori ČIA ir DABAR. Jam neegzituoja taisyklės, moralė, galimybės. Kūdikis verks naktį nepergyvendamas, kad prižadina pavargusią mamą, kaimyną. Dvimetis vaikas norės limonado ir jūs galite iki pamėlynavimo argumentuotai aiškinti, kad „šiuo metu, deja, limonadas pasibaigė, va žiūrėk, nėra šaldytuve, matai? Bet aš tėčiui paskambinau, tai jis grįždamas iš darbo parneš. O mes nueiti į Maximą negalime, nes tavo kombinezonas džiūna, o batai dar šlapi…“ – Aš noriu limonado! – atsakys jūsų dvimetis. Nors pasikark.

Taip yra todėl, kad dvimetis dar neturi to antrojo – EGO – komponento. EGO – tai yra realistiškas požiūris į situaciją. Gal tiksliausiai jį apibūdinčiau, kaip logiką. EGO išklauso tą vidinį poreikį ir įvertina, kaip efektyviausiai jį pasiekti. EGO yra lyg teisėjas, kuris nusprendžia kiek labai ir kaip labai siekti ID tikslo.

SUPEREGO paprasčiausiai būtų galima paaiškinti kaip taisykles, visuomenės normas, moralę ar sąžinę. „Sąžinę iš esmės sudaro tėvų draudimai. Kaip tėvai bausdavo vaiką, taip sąžinė baudžia individą kaltės jausmu. Dažnai Superego tampa daug griežtesnis negu buvo tėvai.“ Kitoje pusėje yra tėvų pagyros ir paskatinimai už gerą elgesį, tai formuluoja aukčiausius vaiko idealus, kurie taip pat reguliuos jo sprendimus.

Mes, tėvai, suformuojame vaiko vidinį teisėją, jo sąžinę, kuria jis vadovausis visą likusį gyvenimą. „Švelnus ir nuolaidžiaujantis tėvas yra pernelyg žiauraus Superego formavimosi priežastis, nes, veikiamas tos meilės, vaikas negali kitaip išreikšti savo agresyvumo, kaip tik nukreipti jį į vidų. Nusižengiantis vaikas, nepatyręs tėvų meilės, tokios įtampos tarp Ego ir Superego (t.y. proto/elgesio ir sąžinės) neturi, ir visas jo agresyvumas yra nukreipiamas į išorę. Žmogus, kuriam trukdoma reikšti agresyvumą, S. Froido nuomone, yra priverstas elgtis destruktyviai kitų atžvilgiu, kad apsaugotų save nuo destrukcijos savo atžvilgiu.“

Paprastai tariant – vaikas gimsta tik norėdamas (ID), o vėliau išsiugdo logiką (EGO), kurią taiko pagal suvoktas ir išmoktas taisykles (SUPEREGO). Jeigu nebus, kas tų taisyklių išmoko ir nurodo, nebus kas giria ir kas baudžia, tada vaikas neišsiugdys moralinio kompaso.

O iki tol, kaip sužinoti, ar jūsų vaikas jau išvystė EGO? Paklauskite, ką šis padovanotų tėčiui gimtadienio proga? Trimetis atsakys – žaislinį traukinį (nes juk jis pats taip mielai tokį gautų), o štai šešiametis jau gali atsakyti – kaklaraištį, nes suvokia, kad kiti žmonės taip pat turi norus, projektuoja jų mintis, nori, kad tėtis būtų laimingas ir pan.

Bus daugiau.

Šaltinis: Rita Žukauskienė “Raidos psichologija: integruotas požiūris”. 2012

Šis įrašas neturi komentarų

Jūsų komentaras

Your email address will not be published.